Euro a murit, trăiască euro! Despre salvarea euro-economică a UE
Criza a dezvăluit cercul vicios cu care moneda euro s-ar fi confruntat, oricum, cândva. RaÈ›iunile pentru care unii condamnă euro sunt, de fapt, chiar motivele pentru care euro ar trebui salvat. ÃŽnsă salvarea euro cu orice preÈ› – “whatever it takes“, în termenii lui Mario Draghi – ar însemna practic È™i eÈ™ecul monedei comune. Dacă euro nu va reuÈ™i să impună abandonarea modelului economic european al ultimelor decenii, unul centrat pe deficit, redistribuire È™i datorie publică, probabil că acela va fi È™i sfârÈ™itul euro, nu neapărat în termeni existenÈ›iali, ci ca succes instituÈ›ional. Cu alte cuvinte, pe cine nu laÈ™i să moară, nu te lasă să trăieÈ™ti, cum ar suna în limbajul popular.
1. Euro post-criză: de la entuziasm la expectativă
Pe fondul crizei economice, cu atenția orientată mai degrabă pe efecte și constrângeri, nu și pe cauze și soluții, euroscepticismul s-a ridicat la un alt nivel. De la dezbateri axate, marginal, pe diverse politici comune, eurosceptică a devenit chiar chintesența proiectului european – moneda comună.
Două categorii de argumente critice, de altfel tot mai abundente în ultima perioadă, însoțesc aproape orice dezbatere asupra (destinului) monedei euro.
Pe de o parte, în contul euro sunt trecute, uneori chiar nonșalant, întreaga pleiadă de probleme bugetare și financiare resimțite în contextul crizei de mai multe țări din zona euro. Pe de altă parte, aproape în pură tradiție balcanică, de data aceasta, se arată că suntem prea săraci pentru a ne permite adoptarea euro, că mai întâi trebuie să ne îmbogățim puternic, prin convergență economică reală cu țările UE, și abia apoi să ne gândim la adoptarea euro…
Ambele abordări vor să pară providențiale în legătură cu moneda comună, respectiv cu extinderea zonei euro. În realitate, asemenea critici nu par să surprindă nici esența instituțională a monedei unice și nici, în genere, rolul economic al banilor în societate.
Cert este că, de exemplu în legătură cu adoptarea euro în Europa Centrală È™i de Est, atitudinea decidenÈ›ilor este mai degrabă una de expectativă. Ceea ce este explicabil, cumva, prin popularitatea în scădere cu care euro a traversat criza economică. Aproape toÈ›i decidenÈ›ii de politică monetară din noile state membre au invocat amânarea aderării la zona euro, adesea cu orizont nedefinit. De exemplu, vrând parcă să expedieze euro către calendele greceÈ™ti, Viktor Orbán spunea că “Ungaria nu se poate gândi serios la intrarea în zona euro până când dezvoltarea economică nu va atinge 90% din nivelul mediu al statelor din zona euro”.
România măcar a formulat un anumit orizont, chiar dacă pe parcurs țintele temporale și-au făcut concurență reciprocă, în funcție de emitent: 2018, 2019 dar și 2022, pentru a beneficia, printre altele, și de acalmia electorală.
În iunie, România va îndeplini și ultimele criterii de convergență nominală: rata inflației și ratele dobânzilor pe termen lung. Ca atare, din 2015 se poate intra în ERM II și, tehnic vorbind, după 2017 România ar putea adera la zona euro.
ÃŽn bună măsură È™i nu de puÈ›ini ani, economia românească este deja “euroizată”, mult mai profund È™i oarecum din alte raÈ›iuni decât atunci când era “dolarizată”, ca protecÈ›ie anti-inflaÈ›ionistă. PreÈ›urile autoturismelor, caselor, terenurilor sunt exprimate, în proporÈ›ii covârÈ™itoare, deja în euro, majoritatea exportatorilor lucrează cu euro, creditul neguvernamental în valută depășeÈ™te 60% din total, din care cca. 90% este credit ipotecar în euro, depozitele în euro se ridică È™i ele la aproape 40% iar remiterile românilor din străinătate înseamnă È™i ele miliarde de… euro. Un asemenea tablou monetar, pe contrasens cu legea lui Gresham, arată că cele mai dinamice segmente ale economiei sunt practic integrate, informal, în zona euro.
2. Convergența reală, apoi moneda unică… De ce nu simultan?!
În cazul României, invitația la expectativă pare a fi justificată mai degrabă prin problemele economiei românești decât prin problemele monedei euro însăși.
ÃŽn esență, este vorba de problema-deziderat a convergenÈ›ei reale. FireÈ™te că adoptarea euro înseamnă să-È›i faci lecÈ›iile, să îndeplineÈ™ti anumite criterii economice (nominale). ÃŽn ciuda acestora, există totuÈ™i temerea ca nu cumva să fim prinÈ™i (altfel) nepregătiÈ›i! Altfel spus, pentru ca România să nu-È™i destrame potenÈ›ialul de competitivitate, care va fi prins în “chingile” zonei euro, este important ca PIB/locuitor să avanseze mai rapid.
În mod normal, în legătură cu acest argument al convergenței reale, nimic nu s-a schimbat odată cu și pe fondul crizei economice. Datele mari ale problemei erau cunoscute, de la bun început, chiar de atunci când 2015 devenea (prima) țintă pentru adoptarea euro: decalajele mari de bunăstare între România și UE, caracterul comun – adică supra-național – al politicii monetare, cadrul instituțional în care urmau să fie gestionate problemele monetare.
ÃŽn privinÈ›a decalajelor de bunăstare, poate fi pomenită – ca inventar publicistic – dezbaterea despre cine ar trebui, mai degrabă, să facă politica monetară pentru “Las FierbinÈ›i”. Căci este clar că, indiferent de ritmul convergenÈ›ei reale, problema rămâne chiar È™i dacă România ar atinge, în doar câțiva ani, să zicem 70% din media UE privind PIB real/locuitor. Reducerea decalajelor economice inter-țări nu înseamnă, în mod necesar È™i proporÈ›ional, È™i rezolvarea decalajelor interne, economice È™i nu numai. Metafora celor două Românii, una cu un pas în Europa iar cealaltă mult în urma ei, nu se va stinge prea curând, din lipsă de obiect, independent de scenariul monetar, cu sau fără euro.
A gândi adoptarea euro în funcÈ›ie de “alinierea ciclică” a economiilor naÈ›ionale înseamnă a ignora diferenÈ›e structurale profunde, fundamente microeconomice, în esență. Iar dacă miza este una reformistă, atunci anticamera euro nu garantează, prin ea însăși, mai multă ajustare.
În ultimă instanță, dacă politica monetară națională ar accelera durabil convergența reală și, în același timp, prezența în anticamera euro ar desăvârși reformele economice și instituționale, atunci de ce ar mai fi nevoie de adoptarea euro?! Căci astfel, performanța ar fi asigurată doar prin încremenirea euro în stadiul de proiect…
3. Euro și modelul social european
ÃŽn esență, însă, chiar euro poate fi catalizatorul dezîncremenirii Uniunii Europene. ÃŽn cadrul instituÈ›ional actual, principala realizare a monedei unice este impunerea de “constrângeri tari”, ceea ce mai disciplinează politicile naÈ›ionale. Astfel, euro poate trage frâna unui model economic quasi-falimentar, care s-a hrănit decenii de-a rândul prin deficite, inflaÈ›ie È™i datorie publică. Prinsă în mrejele statului bunăstării, cu promisiuni universale de securitate socială È™i locuri de muncă, Europa a amânat sistematic “nota de plată”. ÃŽnsă niciun prânz nu este gratuit, cum ar spune economiÈ™tii…
Să ne amintim, de exemplu, titlul-avertisment prin care guvernatorul BCE, Mario Draghi, anunÈ›a apusul modelului social european (Continental’s social model is ‘gone’, The Wall Street Journal Europe, februarie 2012). ÃŽn absenÈ›a euro, sau mai bine spus a unui euro È›inut din scurt, pe model german, probabil că agonia, respectiv iluzia statului bunăstării ar mai fi continuat un timp. Criza economică doar a grăbit trezirea din latență a monstrului datoriilor publice. De exemplu, datoriile publice ca pondere în PIB au ajuns la 175% în cazul Greciei, 132% Italia, 130% Portugalia, 125% Irlanda… ceea ce oferă imaginea dezastrului, în special pentru țările PIIGS.
Aranjamentul instituÈ›ional al zonei euro perturbă tendinÈ›ele de monetizare a datoriilor, prin transferarea acestora de la scară naÈ›ională la nivel european. ÃŽn cadrul UE, problemele intră într-un registru diferit în comparaÈ›ie cu paradigma naÈ›ionalismului monetar. DiferenÈ›ele inter-țări în materie de datorie publică È™i logica decizională comunitaristă generează fie soluÈ›ii generale, fie un soi de “checks and balances” în rezolvarea problemelor individuale.
Lipsite de pârghiile naÈ›ionalismului monetar, guvernele sunt în situaÈ›ia de a abandona – nu neapărat din convingere – reÈ›eta expansiunii bugetare È™i a deficitelor. Astfel se ajunge, vrând-nevrând, la o anumită disciplinare a “statului bunăstării”, uneori chiar È™i cu preÈ›ul unor reforme È™i măsuri impopulare.
În Grecia, de exemplu, structura hipertrofiată a statului a fost supusă un crud exercițiu curativ: deficitul bugetar a fost asanat, în 2010-2011, cu mai mult de 8 puncte procentuale din PIB, numărul bugetarilor s-a redus cu cca. 80.000 iar salariile acestora au scăzut în mai multe runde, vârsta de pensionare a crescut, salariul minim a scăzut…
În Spania, de exemplu, soluția anti-criză inițială a fost expansiunea rapidă a cheltuielilor publice. Însă, în primăvara lui 2009, cursul politicii bugetare a trebuit inversat, odată ce Spania a fost în imposibilitatea de a-și finanța deficitul bugetar. Astfel, politicile economice au fost sortite să se axeze pe rigoare bugetară și reforme structurale: în articolul 135 din Constituție a fost introdus principiul echilibrului bugetar, atât pentru bugetul central cât și pentru administrația publică locală, cheltuielile publice au scăzut drastic, piața muncii a fost supusă liberalizării etc.
ÃŽn acest cadru, avantajele convenÈ›ionale ale adoptării euro, cum ar fi reducerea costurilor de tranzacÈ›ie È™i reducerea riscului valutar, sunt doar “argumente prozaice”, în termenii lui Jesús Huerta de Soto. EsenÈ›ială este influenÈ›a profundă a monedei comune în disciplinarea politicilor economice din UE, în impunerea de reforme structurale, altminteri greu de conceput…
Atunci când și acolo unde există ancore monetare sănătoase, statul bunăstării nu poate întreține la nesfârșit iluzia prosperității. Mai devreme sau mai târziu, economia scoate la suprafață costurile reale ale politicilor populiste, ale sistemelor sociale care au grevat asupra competitivității economiilor europene.
4. Euro-cap germanic vs. euro-pajură latină
FireÈ™te, euro nu este instrumentul perfect, care să furnizeze garanÈ›ia imuabilă a stabilității monetare. De altfel, acest lucru este valabil pentru orice monedă supusă unei politici discreÈ›ionare. Iar euro nu face deloc notă discordantă în materie de discreÈ›ionarism monetar, fie È™i numai dacă invocăm, ad litteram, celebrul “Whatever it takes” al guvernatorului Draghi. Din fericire, decidenÈ›ii europeni nu par dispuÈ™i, cel puÈ›in deocamdată, să îngroape forÈ›a instituÈ›ională a monedei comune, pentru a salva euro doar în calitate de simbol monetar.
ÃŽmpovărat de criză, euro a suscitat diverse scenarii revizioniste, de la anume exit-uri (Grecia, Germania), până la scenariul dezintegrării monetare. Nu este nevoie de complicate exerciÈ›ii de imaginaÈ›ie pentru a înÈ›elege că, în absenÈ›a euro, alternativa este “întoarcerea în trecut”. ÃŽn aranjamentul instituÈ›ional actual din domeniul monetar, revenirea nu înseamnă altceva decât sistemul naÈ›ionalismului monetar, în care statele își vor struni politicile monetare pentru diverse obiective, mai mult sau mai puÈ›in politice, de la oblojirea deficitelor bugetare È™i a datoriei publice, până la “războiul” competitivității asupra cursului de schimb… Și ar fi instructiv, în acest repetoriu al naÈ›ionalismului monetar, să ne (re)amintim de tradiÈ›iile inflaÈ›ioniste naÈ›ionale (cu două cifre, în anii 1980) care au acompaniat statele (bunăstării) europene.
“Tragedia monedei euro”, în termenii editoriali ai lui Philipp Bagus, va interveni imediat ce guvernele vor reuÈ™i să facă din moneda comună mijlocul prin care să amâne È™i să-È™i mascheze problemele, mai degrabă decât să le rezolve, fie că ne referim la povara bugetar-fiscală a statelor membre, fie la deficitele de competitivitate ale economiilor UE.
Dacă euro va deveni tentat să joace rolul de “plasă de siguranță” pentru problema deficitelor È™i a datoriilor publice, atunci hazardul moral va adânci È™i mai mult cercul vicios al derapajelor bugetare È™imonetare. ÃŽn cele din urmă, UE ar putea sfârÈ™i chiar mai rău decât în scenariul concurenÈ›ei între monede naÈ›ionale, pe o piață comună liberă.
Este limpede că prosperitatea economică și chiar viitorul UE depind de euro, mai exact de acel euro pe care guvernele europene vor alege să îl suporte. Fie un euro-cap germanic, care să continue tradiția disciplinei monetare à la Bundesbank, fie o euro-pajură latină, care ar întreține status-quo-ul statal al modelului social european.
Dacă însă logica economică nu va predomina, atunci viitorul euro, cap-germanic sau pajură-latină, se va juca (precum) la… ruleta rusească.
Articolul de față a fost publicat inițial în 18 mai 2014 pe Hotnews.ro, fiind preluat totodată de Wall-Street.ro și Contributors.